7 Αρχές του Universal Design στην κατασκευή ιστοσελίδων
Για να μην μοιάζει η κατασκευή της ιστοσελίδας σας με τον φούρνο του Χότζα, που αλλάζει ανάλογα με την διάθεση του κάθε πελάτη ώστε να φτάσετε στο σημείο να βάλετε και εσείς στο site σας ροδάκια, όπως έκανε και ο Χότζας με τον φούρνο του, υπάρχουν κάποιες παγκόσμιες αρχές για την κατασκευή της ιστοσελίδας σας.
Για να δούμε πως αυτό εφαρμόζεται σήμερα σε ένα site και πως αυτό μπορεί να σας βοηθήσει για να αυξήσετε την λειτουργικότητα της ιστοσελίδας σας.
Τι είναι το Universal Design;
Το Universal Design είναι ο σχεδιασμός και η σύνθεση μιας ιστοσελίδας η οποία μπορεί να έχει πλοηγηθεί, να κατανοηθεί και να χρησιμοποιηθεί σε όλες τις δυνατότητες της από όλους τους ανθρώπους ασχέτως ηλικίας, μεγέθους και κάποιας αναπηρίας.
Για παράδειγμα, θα πρέπει η ιστοσελίδα σας να μπορεί να πλοηγηθεί και να κατανοηθεί από άτομα με κινητικά προβλήματα, από άτομα τρίτης ηλικίας, από άτομα που δεν γνωρίζουν να διαβάζουν.
Βέβαια όλα τα παραπάνω πράγματα είναι λίγο περίεργο να υπάρχουν στην κατασκευή της ιστοσελίδας σας ταυτόχρονα γιατί κάποιο άτομο με κινητικά προβλήματα δεν έχει κάποια διανοητική αναπηρία για να μπορέσει να πλοηγηθεί με τη χρήση του ποντικιού και του πληκτρολογίου στην ιστοσελίδας σας.
Όμως το νόημα εδώ είναι ότι κάποιο άτομο που έχει αχρωματοψία ίσως να έχει πρόβλημα να ξεχωρίσει τα χρώματα.
Το Universal Design ή η σχεδίαση για όλους στα Ελληνικά βρίσκει εφαρμογή σε όλες τις εκφάνσεις της σύγχρονης ζωής όπως στην τεχνολογία που έχει ως στόχο της βελτίωση της ποιότητας ζωής και της επικοινωνίας και στον μη αποκλεισμό από ανθρώπους με αναπηρίες ή μερίδων πληθυσμού από την εργασία, την παραγωγή και την ίδια τη ζωή.
Το Universal design βασίζεται στον σχεδιασμό μιας ιστοσελίδας η οποία δεν είναι επικεντρωμένη μόνο στις νέες γενιές, αλλά και στον γηραιότερο πληθυσμό καθώς και στα άτομα με ειδικές ανάγκες (ΑΜΕΑ).
Γενικά ο στόχος του Universal Design στην κατασκευή ιστοσελίδων και στο Web Design είναι καλύτερη κατανόηση και ευχρηστία από όλες τις ηλικίες. Και λόγω λοιπόν της γήρανσης του πληθυσμού και της χώρας μας αλλά και όλης της υφηλίου, με το 20% περίπου του Ελληνικού πληθυσμού να είναι άνω των 65 ετών η ανάγκη για σχεδιασμό ιστοσελίδων που να ταιριάζει σε όλους είναι επιτακτική.
Θα το παραλλήλιζα με τα ρούχα που είναι one size fits all. Κάπως έτσι θα πρέπει να είναι και η νέα σας ιστοσελίδα: Ένα site να κάνει για όλους και να μην απαιτείτε διαφορετική έκδοση για κινητά, διαφορετική έκδοση Android App, διαφορετική έκδοση με AMP.
Όσο δύσκολο και αν σας φαίνεται εμείς θα ασχοληθούμε παρακάτω με τις 7 αρχές του universal design ώστε να σας βοηθήσουμε να σχεδιάσετε ένα πιο χρηστικό site, που θα έχει καλύτερη τύχη στις μηχανές αναζήτησης και σαφώς υψηλότερα ποσοστά μετατροπής.
Μπορείτε να το δείτε από την οπτική της βελτίωσης της ιστοσελίδας σας γιατί έχει άμεση σχέση η βελτίωση της ιστοσελίδας σας με την αύξηση της επισκεψιμότητας και των πελατών που θα προσελκύσετε από το ίντερνετ.
Δικαίωμα στη χρήση από όλους
Θα μπορούσε να ονομαστεί και προσβασιμότητα από όλους.
Με άλλα λόγια θα πρέπει η ιστοσελίδα σας να είναι κατασκευασμένη ώστε να μπορεί και ένας έφηβος αλλά και ένας υπερήλικας να μπορεί να πλοηγηθεί εξίσου με την ίδια ευκολία μέσα σε αυτήν χωρίς κάποιο ιδιαίτερο πρόβλημα.
Το ίδιο ισχύει και για τα ΑΜΕΑ, όχι όμως για όλες τις περιπτώσεις των ΑΜΕΑ γιατί κάθε μία έχει διαφορετική αναπηρία.
Γενικά το πρόβλημα είναι να μπορέσουμε να δώσουμε στον τελικό χρήστη που μπαίνει για πρώτη φορά στην ιστοσελίδα μας την ευκαιρία να την γνωρίσει και να μπορέσει να πάρει την πληροφορία που χρειάζεται ή ακόμα και να κάνει τα ψώνια του.
Σκεφτείτε λοιπόν πριν σχεδιάσετε την ιστοσελίδα σας ή πριν ακόμα την ανασχεδιάσετε πόσο εύκολα μπορεί κάποιος να καταλάβει περί τίνος πρόκειται και πόσο εύκολα μπορεί κάποιος άνω των 65 ετών να κάνει αγορά με κάρτα από το eshop σας;
Ευελιξία στη χρήση
Η ευελιξία στη χρήση έχει να κάνει με το πόσο εύκολα μπορεί κάποιος με ένα κλικ ή με την χρήση μόνο του ποντικιού ή του ενός χεριού να πλοηγηθεί μέσα στην ιστοσελίδα σας. Με το 95% των χρηστών να είναι δεξιόχειρες, είναι φυσιολογικό να έχουμε το ποντίκι στα δεξιά και να βάζουμε τα σημαντικότερα κουμπιά όπως το κουμπί για να πάτε πάνω στην σελίδα στα δεξιά.
Επίσης επειδή και το μάτι πέφτει στην άνω δεξιά πλευρά της οθόνης, μάλλον όλα τα call to actions (ζήτηση για προσφορά κτλ) θα πρέπει να τοποθετηθούν στην δεξιά πλευρά της οθόνης.
Στο Universal Design θα πρέπει ασχέτως αν ο σχεδιασμός της ιστοσελίδας να είναι για δεξιόχειρες να μην αποκλείονται από την χρήση της οι αριστερόχειρες και άτομα με κινητικά προβλήματα.
Για να κάνουμε τα πράγματα λιανά, θα πρέπει να είναι σχεδιασμένη όσο πιο απλά γίνεται.
Απλή και διαισθητική χρήση
Απλή και διαισθητική στη χρήση σημαίνει ότι ο τελικός χρήστης μπορεί κιναισθητικά να καταλάβει πως να πλοηγηθεί καθώς και τι σημαίνουν όλα αυτά που βλέπει. Επίσης θα πρέπει να κάνετε και τα παρακάτω:
- Να εξαλείψετε την μη απαραίτητη πολυπλοκότητα
- Να υπάρχει κάποια συνοχή με αυτό που περιμένει ο χρήστης να βρει στην ιστοσελίδα σας και με αυτό που έχετε
- Να χρησιμοποιείτε όσο το δυνατόν πιο απλή γλώσσα. Το μέσο γλωσσικό επίπεδο του χρήστη σήμερα είναι τρίτης γυμνασίου, οπότε η χρήση τέτοιο επιπέδου γλώσσας θα σας βοηθήσει για να γίνει κατανοητή η ιστοσελίδα σας από όλους αλλά και για να βγείτε στην πρώτη σελίδα της Google
- Επίσης θα πρέπει να ιεραρχήσετε τις πληροφορίες που παρέχετε τοποθετώντας τις σημαντικότερες πληροφορίες πρώτα
- Τέλος να είναι εύκολη η συμπλήρωση της φόρμας επικοινωνίας μέσα στην ιστοσελίδα σας.
Εύκολη απορρόφηση και διάχυση της πληροφορίας
Η εύκολη απορρόφηση και διάχυση της πληροφορίας σημαίνει ότι θα πρέπει να υπάρχουν διαφορετικά μέσα επικοινωνίας όπως η χρήση φωτογραφιών, εικόνων, βίντεο αλλά και κειμένου σε συνδυασμό για την καλύτερη κατανόηση της πληροφορίας.
Θυμηθείτε ότι ένα μεγάλο μέρος του πληθυσμού είναι οπτικοί τύποι, άλλοι είναι ακουστικοί τύποι ενώ άλλοι εμπειρικοί. Για παράδειγμα η χρήση audiobooks θα ευνοούσε όσους έχουν προβλήματα όρασης, ενώ η χρήση βίντεο όσους δεν είναι τόσο καλοί στην ανάγνωση.
Να υπάρχει αντοχή στα λάθη
Πριν από πολλά χρόνια η MacDonald στη Αμερική σχεδίασε ένα πρόγραμμα διαχείρισης για τα fast food της στα οποία ο διευθυντής κάθε καταστήματος είχε πρόσβαση σε όλα τα στατιστικά στοιχεία κάθε υποκαταστήματος της αλυσίδας σε όλη την Αμερική.
Το μοναδικό σε αυτό το πρόγραμμα διαχείρισης ήτανε ότι είχε σχεδιαστεί για να είναι idiotproof. Να αντέχει δηλαδή στους χαζούς. Η ίδια σχεδιαστική φιλοσοφία θα πρέπει να ισχύει και στην ιστοσελίδα σας η οποία θα πρέπει να υπακούει σε αυτήν την ερώτηση: Αντέχει η ιστοσελίδα σας στους μαλάκες; Στους χαζούς ήθελα να πω;
Αν όχι γιατί;
Ιδιαίτερη βαρύτητα θα πρέπει να δοθεί στον σχεδιασμό των φορμών επικοινωνίας και των φορμών εγγραφής. Θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα απλές και να απαιτούν μόνο τη συμπλήρωση των τελείως απαραίτητων πεδίων.
Το ίδιο θα πρέπει να γίνεται γενικότερα μέσα στην πλοήγηση στην ιστοσελίδα σας και στην περίπτωση του eshop θα πρέπει να έχετε κατά νου ότι σε περίπτωση που κάποιος κάνει λάθος, να μπορεί να το διορθώσει χωρίς να χαθούν τα στοιχεία του από τα πεδία και να απαιτείτε η συμπλήρωση τους από την αρχή.
Ελάχιστη φυσική προσπάθεια
Η ελάχιστη φυσική προσπάθεια ακόμα και στην κίνηση των χεριών είναι κάτι πολύ σημαντικό για την ιστοσελίδα σας η οποία θα πρέπει να απαιτεί τη χρήση μόνο του ενός χεριού για την πλοήγηση.
Ακόμα καλύτερα θα ήταν οι ιστοσελίδες να λειτουργούσαν με τη δύναμη της σκέψης και να δέχονταν τα κινητά μας απευθείας εντολές από τον εγκέφαλο μας.
Μέχρι να γίνει και αυτό το οποίο ονομάζεται singularity στα Ελληνικά τεχνολογική μοναδικότητα ή μονικότητα που είναι το πάντρεμα της μηχανής με τον ανθρώπινο εγκέφαλο θα πρέπει απλώς να αρκεστούμε στη χρήση του ίντερνετ και των ιστοσελίδων με τα χέρια μας, πράγμα που θεωρώ εντελώς πρωτόγονο και βάρβαρο, ειδικά άμα είσαι ξαπλωμένος ή άμα έχεις τα χέρια σου πιασμένα με κάτι άλλο παράδειγμα πίνεις και φραπέ, είσαι ξαπλωμένος στην ξαπλώστρα στην παραλία κτλ.
Σε αυτό όμως ήρθε να προστεθεί η πλοήγηση μέσω φωνής και η χρήση φωνητικών εντολών στην αναζήτηση από την Google και στα Ελληνικά!
Εντολές πλέον όπως
- “Τι θερμοκρασία έχει σήμερα;”
- “Πόση ζέστη θα έχει το Σάββατο;”
- “Πού είναι το πλησιέστερο βενζινάδικο;”
- “Υπάρχει κάποιο καλό ταϊλανδέζικο εστιατόριο κοντά μου;”
- “Τι ώρα ανατέλλει ο ήλιος αύριο;”
- “Χρηματιστήρια στο Google”
Είναι εφικτές στο κινητό σας άμα:
- Αγγίξτε στο γραφικό στοιχείο “Αναζήτηση Google”.
Επειδή ακόμα όμως και αυτού του είδους η φωνητική αναζήτηση είναι ακόμα σε πρώιμο στάδιο, σχετικά με την ελάχιστη φυσική προσπάθεια αναφερόμαστε συνήθως στις κινήσεις των χεριών όταν κάνουμε μια πλοήγηση σε ένα site όπως και η θέσεις των κουμπιών πλοήγησης και του μενού να είναι στο βέλτιστο σημείο όπου απαιτείτε η ελάχιστη φυσική προσπάθεια.
Σχήμα και μέγεθος που να είναι προσεγγίσιμο και εύχρηστο
Το σχήμα και η θέση των στοιχείων που υπάρχουν στην ιστοσελίδα σας θα πρέπει να είναι εύχρηστο και προσεγγίσμο στον χρήστη όταν βρίσκεται καθιστός.
Μια καλή συμβουλή είναι να αποφύγετε τα τεράστια slider στην πρώτη σελίδα τα οποία πιάνουν όλη την οθόνη ή ακόμα και περισσότερο χωρίς να προσφέρουν και κάτι ιδιαίτερο.
Η χρήση λευκού φόντου και της δομής τύπου εφημερίδας με απλά μενού που έχουν τα βασικά πράγματα που θέλει να δει ο χρήστης είναι ένα απαραίτητο συστατικό του UD (Universal Design).
Το μινιμαλιστικό web design είναι και αυτό ένα must που θα πρέπει να ληφθεί υπόψιν στον σχεδιασμό της ιστοσελίδας σας. Αυτό σημαίνει ότι ένα καθολικό σχήμα ή ένα template που είναι κοινώς αποδεκτό είναι καλύτερο από σχεδιαστικές ακρότητες.
Δείτε περισσότερα για το universal design και την κατασκευή ιστοσελίδων:
- Universal Design: The 7 principles
- Πως να φτιάξετε ένα site που να φορτώνει σε 1 δευτερόλεπτο ή και λιγότερο!
- 10 συμβουλές που θα εκτοξεύσουν τις πωλήσεις από το eshop σας!
- ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΩΝ: Πως να φτιάξετε μόνοι σας το πρώτο σας site!
Ζητήστε μια προσφορά σήμερα για κατασκευή ιστοσελίδας ή προώθηση ιστοσελίδας
Αν είστε πριν την κατασκευή ή την ανακατασκευή της ιστοσελίδας σας, πριν κάνετε οτιδήποτε ζητήστε μια προσφορά για κατασκευή site ή κατασκευή eshop.
Ζητήστε προσφορά κατασκευής ή προώθησης ιστοσελίδας
Δωρεάν Μαθήματα SEO Αξίας 129€
Πάρτε εντελώς δωρεάν τον οδηγό μαθημάτων αξίας 129€ SEO GOOGLE Πρώτη Σελίδα εντελώς δωρεάν! Αυξήστε την επισκεψιμότητα και τις πωλήσεις της ιστοσελίδας σας κατακόρυφα ακολουθώντας μικρά βήματα βελτιστοποίησης.
1). Καλύτερα είναι να βαζουμε www. μπροστα απο τις url η χωρις αυτο ειναι καλυτερα ?
2) oi fotos που εχουν σαν ονομασια τους μεσα το keyword , πρεπει να βαζω ξανα το ιδιο keyword στο alt atribute ?
3). κανενα καλο wordpress πλαγκιν για να αυξησω την ταχυτητα του σαιτ ?
1. Καλύτερα να μην χρησιμοποιούμε τα www για λόγους ευκολίας και συντομίας
2. Θα πρέπει το keyword να είναι διπλό και στο όνομα αρχείου πριν την ανεβάσουμε στο site αλλά και στο alt text
3. Μερικά πρόσθετα που χρησιμοποιώ και έχουν νόημα είναι τα παρακάτω:
Remove Query Strings From Static Resources
W3 Total Cache
Θα πρέπει κάθε φορά που βάζεις κάποιο Κατερίνα να κάνεις δοκιμές ταχύτητας στο tools.pingdom.com