Τι είναι το website usability (ευχρηστία ιστοσελίδας);
Το website usability ή η χρηστικότητα ιστοσελίδας ή ευχρηστία ιστοσελίδας αποτελεί μέρος του ευρύτερου όρου “εμπειρία χρήστη” στα αγγλικά ονομάζεται με τα αρχικά UX ή User Experience και αναφέρεται στην ευκολία πρόσβασης ή χρήσης ενός προϊόντος ή μιας ιστοσελίδας.
Το επίπεδο της ευχρηστίας ξεκινάει από τον σχεδιασμό μιας υπηρεσίας και ενός προϊόντος. Στην συγκεκριμένη περίπτωση από τον σχεδιασμό μιας ιστοσελίδας και διαβαθμίζεται ανάλογα με το πόσο εύχρηστη είναι ή όχι σε διάφορα επίπεδα.
Τι μπορεί να σημαίνει η ευχρηστία ιστοσελίδας (website usability);
Ο όρος ευχρηστία ιστοσελίδας ή web usability μπορεί να σημαίνει διάφορα πράγματα όπως:
- Αποτέλεσμα – η ιστοσελίδα είναι εύχρηστη ή δεν είναι εύχρηστη
- Μια διαδικασία ή λειτουργία μιας ιστοσελίδας, η οποία λέγεται ότι έχει χρηστοκεντρικό σχεδιασμό (user-centered design)
- Ένα σύνολο τεχνικών ή μια τεχνική όπως η παρατήρηση της ευχρηστίας μιας ιστοσελίδας ή το τεστ ευχρηστίας
- Μια φιλοσοφία στον σχεδιασμό ιστοσελίδων όπου να ικανοποιούνται οι ανάγκες του τελικού χρήστη
Γιατί η ευχρηστία μιας ιστοσελίδας είναι τόσο σημαντική;
Σε ένα προηγούμενο άρθρο που είχα γράψει σχετικά με Τα 4 συστατικά της σωστής δομής μιας ιστοσελίδας, είχα αναφερθεί στην ευχρηστία μιας ιστοσελίδας ως παράγοντα SEO.
Και αυτή η άποψη ότι όντως η Google, μετά από τόσα χρόνια προσαρμογών και αλλαγών στον αλγόριθμο της κατάφερε με τα συστήματα τεχνητής νοημ0σύνης να καταλαβαίνει και το πόσο εύχρηστος είναι ο σχεδιασμός μιας ιστοσελίδας και το κατά πόσο εύκολο ένας χρήστης βρίσκει αυτό που θέλει μόλις μπει στην ιστοσελίδα σας.
Άρα όσο πιο εύχρηστη είναι η ιστοσελίδα σας σήμερα, τόσο πιο ψηλά θα εμφανίζεται στη Google.
Ο στόχος κάθε προγραμματιστή και κατασκευαστή ιστοσελίδων θα πρέπει να είναι να δημιουργήσει μια ιστοσελίδα όσο το δυνατόν πιο εύχρηστη για τον τελικό χρήστη.
Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να έχει και βασικές γνώσεις SEO ώστε να μην κάνει μοιραία λάθη στο design που θα καταστρέψουν την μελλοντική κατάταξη της ιστοσελίδας στις μηχανές αναζήτησης ή που θα της στερήσουν να πετύχει τις καλύτερες δυνατές θέσεις στις σελίδες αποτελεσμάτων αναζήτησης της Google.
Πώς η Google αναγνωρίζει την ευχρηστία μιας ιστοσελίδας;
Το Google Search Console, η κονσόλα αναζήτησης της Google, τώρα είναι σε θέση να διαβάζει τα λάθη στον σχεδιασμό μιας ιστοσελίδας και να σας στέλνει μηνύματα στο email σας για να τα διορθώσετε.
Αν και τα περισσότερα σφάλματα στο Search Console που αφορούν τον σχεδιασμό της ιστοσελίδας σας είναι μικρά και πταίσματα, γιατί η Google τα καταπίνει και δεν τα λαμβάνει υπόψιν της, όμως φαίνεται ότι έχει κάποιες βασικές αρχές η ίδια που λαμβάνει υπόψιν της σχετικά με την ευχρηστία μιας ιστοσελίδας.
Προσοχή λοιπόν να μην αναλωθείτε σε ένα ατέρμονο πινγκ πονγκ με τη Google όπως κάνουν μερικοί για να διορθώσουν ένα λάθος στο μενού ή μια μικρή γραμματοσειρά σε μια εσωτερική σελίδα.
Αν και η Google είναι μια μηχανή, μπορεί ο αλγόριθμος της να καταλάβει μηχανιστικά πόσο εύχρηστη είναι μια ιστοσελίδα σε σύγκριση με μια άλλη και να της δώσει μπόνους κατάταξης.
Η Google έχει γίνει στρατηγικός συνεργάτης με την ιστοσελίδα https://material.io/, προκειμένου να βοηθήσει τους σχεδιαστές ιστοσελίδων να δημιουργήσουν πιο εύχρηστες ιστοσελίδες.
Η ιστοσελίδα Material.io έχει στόχο να βοηθήσει γενικότερα τους σχεδιαστές υπηρεσιών και προϊόντων να δημιουργήσουν υπηρεσίες και προϊόντα, και ιστοσελίδες που παρέχουν στον χρήστη υψηλότερη και καλύτερη εμπειρία χρήσης.
Ποιοι είναι οι 5 παράγοντες της ευχρηστίας μιας ιστοσελίδας;
Οι 5 παράγοντες που καθορίζουν το web usability είναι:
- Αποτελεσματικότητα – Effectiveness
- Αποδοτικότητα – Efficiency
- Διαδραστικότητα ή Ικανοποίηση – Engaging or Satisfaction of the user
- Να αντέχει στα σφάλματα – Error Tolerant
- Εύκολη στη μάθηση – Easy to Learn
Αποτελεσματικότητα – Effectiveness
Αποτελεσματικότητα μιας ιστοσελίδας είναι η πληρότητα και η ακρίβεια με την οποία οι χρήστες επιτυγχάνουν συγκεκριμένους στόχους με την επίσκεψη τους σε μια ιστοσελίδα. Καθορίζεται εάν εξετάζονται κατά πόσο οι στόχοι του χρήστη ικανοποιήθηκαν επιτυχώς και αν η εργασία είναι σωστή.
Για παράδειγμα, άμα η ιστοσελίδα σας είναι ένα eshop η αποτελεσματικότητα της έχει να κάνει με το πόσοι από τους πελάτες που θέλανε να αγοράσουν το συγκεκριμένο προϊόν, καταφέρανε να το αγοράσουν;
Πολλές φορές η αποτελεσματικότητα της χρήσης μιας ιστοσελίδας συγχέεται με την αποδοτικότητα.
Από την πλευρά του ιδιοκτήτη μιας ιστοσελίδας, αποτελεσματική είναι μια ιστοσελίδα που επιτυγχάνει επακριβώς τον στόχο για τον οποίο έχει δημιουργηθεί.
Για παράδειγμα άμα σχεδιάσατε ένα eshop για να μπορεί ο τελικός χρήστης να κάνει αγορές με ένα κλικ και αυτό δεν επιτυγχάνεται γιατί στην πορεία κάνατε την ιστοσελίδα σας καρναβάλι από τα πολλά χρώματα, μάλλον θα πρέπει να αρχίσετε να αναθεωρείτε τις απόψεις σας για την αποτελεσματικότητα της.
Αποδοτικότητα – Efficiency
Αποδοτικότητα μιας ιστοσελίδας είναι το πόσοι πόροι πρέπει να αναλωθούν για να επιτελεστεί μια ενέργεια μέσα σε ένα site.
Για παράδειγμα, πόσα κλικ χρειάζονται για να εγγραφεί κάποιος επισκέπτης στη λίστα σας;
Πόσα κλικ θα απαιτηθούν για να μπορέσει ένας χρήστης να βρει το προϊόν που ψάχνει στο ηλεκτρονικό σας κατάστημα;
Όσα λιγότερα τα κλικ και η προσπάθεια του χρήστη, τόσο πιο αποδοτικό το site σας.
Διαδραστικότητα ή Ικανοποίηση – Engaging or Satisfaction of the user
Η διαδραστικότητα έχει να κάνει με το πόσο εύπεπτο είναι το web design της ιστοσελίδας στο μάτι, άμα προκαλούν τα χρώματα και η επιλογή του γραφικού περιβάλλοντος τον χρήστη στο να μείνει παραπάνω και να δει περισσότερα μέσα στην ιστοσελίδα σας.
Στο Paramarketing προσπαθούμε πάντα να χρησιμοποιήσουμε στον σχεδιασμό μιας ιστοσελίδας τα λιγότερα δυνατά χρώματα και να αξιοποιήσουμε σωστά τις παλέτες χρωμάτων για να μην κουράζεται το μάτι.
Να αντέχει στα σφάλματα – Error Tolerant
Στο πανεπιστήμιο, πριν πολλά χρόνια, είχαμε κάνει ένα μάθημα για το πληροφοριακό σύστημα των McDonalds, το οποίο μπορούσε να το χειριστεί ο κάθε υπεύθυνος καταστήματος McDonalds και το οποίο ήταν από τον σχεδιασμό του idiotproof!
Ήταν σχεδιασμένο δηλαδή να αντέχει στους ηλίθιους ή σε αυτούς που δεν είχαν ιδέα καθόλου από πληροφορική και υπολογιστές.
Η ερώτηση τώρα είναι: Είναι η ιστοσελίδα σας idiotproof;
Αυτή την ερώτηση ήθελα να την κάνω εδώ και πολλά χρόνια, και επιτέλους μου δόθηκε η ευκαιρία σήμερα!
Όσο πιο idiotproof είναι η ιστοσελίδα σας, τόσο πιο καλά θα πάει στο SEO και στα αποτελέσματα αναζήτησης της Google.
Σχετικά με την ανοχή της ιστοσελίδας σας στα σφάλματα, θα πρέπει να προσέξετε να έχετε όσο το δυνατόν λιγότερο και πολύπλοκο κώδικα στην ιστοσελίδα σας. Το μίνιμαλ design δεν είναι μόνο τάση, αλλά βασική αρχή για να αποφεύγονται τα πολλά λάθη στην χρήση μιας ιστοσελίδας.
Άμα δεν έχετε υπερβολικά πολλές επιλογές στον τελικό χρήστη, το πιθανότερο είναι να βρει αυτό που θέλει χωρίς να κάνει λάθη στην πλοήγηση.
Από την άποψη του κατασκευαστή, άμα κατασκευάζετε ένα website σε WordPress θα πρέπει να εγκαταστήσετε τα ελάχιστα πρόσθετα και φυσικά το θέμα που επιτυγχάνει τον σκοπό του με τον λιγότερο δυνατό κώδικα.
Τα multipurpose themes, δεν είναι και οι καλύτερες επιλογές σε αυτήν την περίπτωση, αφού διαθέτουν ενσωματωμένα πολλά περισσότερα στοιχεία από όσα χρειάζονται στον τελικό χρήστη και εκτός αυτού έχουν αυξημένες πιθανότητες στο να πέσουν σε περισσότερα σφάλματα λόγω πολυπλοκότητας.
Εύκολο στη μάθηση – Easy to Learn
Πόσο εύκολη είναι η ιστοσελίδα σας στο να την μάθει ο τελικός χρήστης;
Πόσο εύκολα μπορεί κάποιος να θυμηθεί τα βήματα που έκανε για να εγγραφεί σε μια ιστοσελίδα ή να αγοράσει κάτι από αυτήν;
Προσοχή γιατί όσο πιο εύκολη στη μάθηση της είναι μια νέα ιστοσελίδα, τόσο πιο εύχρηστη είναι και τόσο πιο πολλές πιθανότητες έχει για να κερδίσει την αγάπη του κοινού και την αγάπη των μηχανών αναζήτησης.
Ποια είναι η πιο εύχρηστη ιστοσελίδα παγκοσμίως;
Πιστεύω ότι όσοι δεν το έχετε καταλάβει ακόμα, να το καταλάβατε με την παραπάνω εικόνα.
Η ιστοσελίδα της Google με το ένα πεδίο αναζήτησης κάτω από το λογότυπο, τα δύο κουμπιά και το τεράστιο λευκό που τα περιβάλει είναι ίσως το καλύτερο παράδειγμα ευχρηστίας. Και σεις θέλετε να βάλετε και άλλα γραφικά και φωτογραφίες στο slider της πρώτης σελίδας; Ζονκ!
Πως επιτυγχάνεται η καλύτερη ευχρηστία μιας ιστοσελίδας;
Η ευχρηστία πολλές φορές εμπλέκεται με την καλή την έννοια με την Αναγνωσιμότητα (Readability) και την Προσβασιμότητα (Accessibility) μιας ιστοσελίδας, γιατί η ευχρηστία πάει αγκαλιά με τα 2 παραπάνω, και τα τρία μαζί αποτελούν ένα ερωτικό τρίγωνο που θα πρέπει να ικανοποιήσει τον τελικό χρήστη της ιστοσελίδας σας στο έπακρο.
Θα ήθελα για να σας διευκολύνω να σας δώσω 7 βασικές συμβουλές πιο πρακτικές από το προηγούμενο θεωρητικό σκέλος για να μπορέσετε να βελτιώσετε όσο το δυνατόν περισσότερο την ευχρηστία της ιστοσελίδας σας (web usability).
Θυμηθείτε ότι ο στόχος σας είναι η δημιουργία μιας απρόσκοπτης και ικανοποιητικής εμπειρίας για τους χρήστες που θα επισκεφτούν την ιστοσελίδα σας.
1 Βελτιώστε την αναγνωσιμότητα της ιστοσελίδας σας
Για την αναγνωσιμότητα θα μιλήσουμε περαιτέρω σε επόμενο άρθρο, οπότε μείνετε συντονισμένοι κάνοντας εγγραφή στο δωρεάν εκπληκτικό SEO Newsletter του Paramarketing για να μαθαίνετε πρώτοι όλα εκείνα τα μυστικά και τις στρατηγικές που χρειάζεται να κάνετε για να κερδίσετε την πρώτη θέση στη Google πριν τους ανταγωνιστές σας.
Για να μάθουμε περισσότερα για την αναγνωσιμότητα, θα καταφύγουμε κατευθείαν στην πηγή που δεν είναι άλλη από την ίδια τη Google.
Στην σχετική παράγραφο για την ευκολία ανάγνωσης μιας ιστοσελίδας, η ίδια η Google μας δίνει τις παρακάτω συμβουλές:
- Δημιουργήστε μικρά κείμενα για να βοηθήσετε στην ανίχνευση του κειμένου από το αισθητήριο όργανο του ματιού. Για παράδειγμα, ξεχωριστές παραγράφους, δημιουργία επικεφαλίδων και λίστες με κουκίδες. Η μορφοποίηση με κουκκίδες και αρίθμηση είναι κάτι που επικροτεί η Google και αποτελεί υποπαράγοντα κατάταξης.
- Χρησιμοποιήστε μικρότερες προτάσεις. Προσπαθήστε να χρησιμοποιήσετε λιγότερες από 26 λέξεις ανά πρόταση.
- Δώστε τον ορισμό για τα ακρωνύμια και τις συντομογραφίες κατά την πρώτη χρήση ακόμα και αν χρησιμοποιούνται σπάνια.
- Χρησιμοποιήστε παρόμοιες δομές γραφής για παρόμοια πράγματα. Για παράδειγμα, ξεκινήστε κάθε λίστα με την ίδια μορφή.
- Τοποθετήστε διακεκριμένες και σημαντικές πληροφορίες μιας παραγράφου στην πρώτη πρόταση για να βοηθήσετε στην ανίχνευση, εδώ εννοεί την γρήγορη ανάγνωση ή το scan reading.
Η αναγνωσιμότητα μιας ιστοσελίδας είναι και αυτή από μόνη της παράγοντας SEO.
2 Βελτιώστε την προσβασιμότητα της ιστοσελίδας σας
Η Google έχει αφιερώσει ολόκληρο πόρταλ ( πύλη περιεχομένου ) σχετικά με την προσβασιμότητα μιας ιστοσελίδας ή εφαρμογής στο ίντερνετ.
Η πρώτη φράση στην πύλη της Google για την προσβασιμότητα είναι ότιαυτή τη στιγμή υπάρχουν πάνω από 1 δισεκατομμύριο άτομα με κάποια μορφή αναπηρίας ή δυσκολίας. -Μην ανησυχείτε, δεν είστε οι μόνοι στον κόσμο που κλάνετε στον ύπνο χωρίς να το πάρετε χαμπάρι ή που βρωμάνε τα πόδια σας-.
Το ένα έβδομο του πληθυσμού πάσχει από κάτι που το εμποδίζει να έχει πλήρη πρόσβαση στην ιστοσελίδα σας. Για παράδειγμα μπορεί κάποιος να έχει δυσλεξία, μαθησιακές δυσκολίες, προβλήματα διαταραχής προσοχής, πρεσβυωπία κτλ.
Κάποιος κακός μαθητής στο σχολείο μπορεί ενώ να ήταν πανέξυπνος να έπασχε χωρίς να το γνωρίζει αυτός ή ο δάσκαλος του από δυσλεξία ή κάτι παρόμοιο.
Η ίδια η Google έχει δημιουργήσει μια σειρά μαθημάτων στο Udacity σχετικά με το τι πρέπει να κάνουν οι σχεδιαστές ιστοσελίδων για να πετύχουν την καλύτερη δυνατή προσβασιμότητα.
Μερικοί γενικοί κανόνες για να βελτιωθεί η προσβασιμότητα αλλά και η ευχρηστία μιας ιστοσελίδας είναι:
- Να έχετε μεγάλα κουμπιά πλοήγησης
- Χρησιμοποιήστε μια γραμματοσειρά που είναι ευανάγνωστη και ουδέτερη στο μάτι
- Για τους χρήστες του WordPress και γενικότερα των άλλων ιστοσελίδων, υπάρχει το Userway το οποίο βελτιώνει την πρόσβαση σε άτομα με αναπηρία και άτομα με ειδικές ανάγκες
3 Αξιοποιήστε την χρήση του κενού χώρου
Ο κενός χώρος σε μια ιστοσελίδα δεν είναι άχρηστος χώρος. Επιτελεί κάποιον σκοπό και ο πρώτος σκοπός του είναι για να προσαρμόζεται η ιστοσελίδα σας σε διαφορετικές οθόνες και συσκευές.
Για αυτό και υπάρχει ο κενός χώρος στα πλάγια και στο footer καθώς και στα περιγράμματα μιας ιστοσελίδας.
Ο δεύτερος στόχος του κενού χώρου είναι να απομονώσει οτιδήποτε ενοχλητικό μπορεί να αποσπάσει την προσοχή του χρήστη που θέλει να διαβάσει ένα κείμενο σε μια σελίδα σας ή να δει ένα προϊόν ή ένα βίντεο.
Ο ρόλος του λευκού κενού χώρου είναι να δώσει έμφαση στο περιεχόμενο και να ξεκουράσει το μάτι του χρήστη.
4 Χρησιμοποιήστε λίγα χρώματα στην ιστοσελίδα σας
Το καλύτερο είναι να έχουμε λευκό φόντο, μαύρη γραμματοσειρά για να υπάρχει το βέλτιστο κοντράστ και ένα χρώμα για τα link σας, το μενού ή τις κεφαλίδες, για παράδειγμα κόκκινο ή μπλε για να ξεχωρίζει.
Τα πολλά χρώματα και η μη σωστή χρήση τους δεν βοηθάνε από άποψη αισθητικής, το αντίθετο, κρύβουν το πραγματικό περιεχόμενο της ιστοσελίδας σας και δυσκολεύουν τον χρήστη να βρει αυτό που θέλει.
5 Βελτιώστε την ταχύτητα φόρτωσης
Η ταχύτητα φόρτωσης της ιστοσελίδας σας καθορίζει το web usability, γιατί άμα μια ιστοσελίδα δεν φορτώνει γρήγορα, μάλλον δεν θα μπορέσει ο τελικός χρήστης να την δει και να μείνει μέσα σε αυτήν.
Σε κανέναν δεν αρέσει ένα αργό site. Μετακινηθείτε σε ένα πιο γρήγορο hosting, αφαιρέστε ότι δεν χρειάζεται, φωτογραφίες, γραφικά, πρόσθετα και κάντε την ιστοσελίδα σας πιο γρήγορη.
6 Καθαρίστε το μενού από τα περιττά
Ένα μενού που έχει τα πάντα, όλες τις σελίδες, αν αυτές είναι υπερβολικά πολλές δεν είναι και ότι καλύτερο για κάποιον που μπαίνει πρώτη φορά στην ιστοσελίδα σας.
Μπορεί η ιστοσελίδα σας να έχει 100 σελίδες, δεν είναι ανάγκη όλες αυτές να φαίνονται σε ένα μενού. Φροντίστε να υπάρχει μια ιεραρχική δομή και αφαιρέστε ότι δεν χρειάζετε ο χρήστης.
Φανταστείτε, πόσο εύκολα μπορεί κάποιος να πλοηγηθεί στην ιστοσελίδα σας από το κινητό άμα το μενού είναι εξαιρετικά φορτωμένο;
7 Αφαιρέστε ότι είναι διπλό
Σκοτώστε τα διπλά. Άμα η ιστοσελίδα σας έχει δύο μενού, ένα στην κεφαλίδα και ένα στο υποσέλιδο με σελίδες και στοιχεία που επαναλαμβάνονται, τότε είναι σαν να έχετε δυο διακόπτες για να ανοίξετε το ίδιο φως στην κρεβατοκάμαρα.
Το site σας δεν πρέπει να μοιάζει με κόκπιτ αεροπλάνου, όπου υπάρχουν τα ίδια κουμπιά διπλά και τριπλά για λόγους ασφαλείας και λειτουργικότητας.
Κάθε πράγμα πρέπει να έχει μια θέση μέσα στην ιστοσελίδα σας η οποία θα πρέπει να γίνει γνωστή στον χρήστη της ώστε να ξέρει που βρίσκεται το κάθε τι κάθε φορά.
Το μοναδικό ίσως πράγμα που μπορεί να υπάρχει δύο φορές μέσα στην ιστοσελίδα σας είναι η φόρμα εγγραφής για την λίστα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου σας.
Ελπίζω να σας βοήθησα να αντιληφθείτε το τι είναι ευχρηστία ιστοσελίδας, web usability στα αγγλικά και να καταλάβατε πόσο σημαντική είναι για το SEO της ιστοσελίδας σας.
Θα πρέπει να κάνετε ότι μπορείτε για να βελτιώσετε την ευχρηστία του ιστοτόπου σας ( όπως λέει και η Google ) για να βελτιώσετε και την κατάταξη της ιστοσελίδας σας!
Ζητήστε τώρα προσφορά για SEO και προώθηση ιστοσελίδων
Σας ενδιαφέρει να ανεβείτε στην πρώτη θέση της Google;
Ζητήστε τώρα προσφορά προώθησης
Δωρεάν Μαθήματα SEO Αξίας 129€
Πάρτε εντελώς δωρεάν τον οδηγό βίντεο μαθημάτων αξίας 129€ SEO GOOGLE Πρώτη Σελίδα. Είναι πολύ συνετό να αφιερώνετε το 20% του χρόνου και των πόρων σας στην προσωπική σας εκπαίδευση και στην προσωπική σας ανάπτυξη. Γραφτείτε σήμερα στα βίντεο μαθήματα εντελώς δωρεάν!